نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است گام دوم رویداد «ایراندخت» حمایت از بانوان کارآفرین است لزوم ارتقای فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی علل شایع خونریزی در سه‌ماهه اول بارداری چیست؟ چهار قاتل خاموش روابط در زندگی مشترک را بشناسید پرداخت ۱۱۵ همت تسهیلات به مشاغل خانگی طی ۳ سال گذشته دیدگاه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با حجاب و طرح «نور» چیست؟ دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه بانوان نگاه ویژه‌ای داشتند برپایی کارگاه‌های آموزشی غدیرشناسی برای بانوان زائر در حرم مطهر ریزش مو چه زمانی غیرطبیعی است؟ مادران نوزادان کم وزن بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند فرهنگ تمدنی ایران اسلامی باید الگوی جهانی شود اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه زنان و خانواده (بخش پنجم) خزعلی: نگاه تشریفاتی و ویترینی به زنها باید برداشته شود نخستین مجموعه «گیم‌نت» بانوان در مشهد راه‌اندازی شد دعوت بانوان نخبه کشور از مردم برای مشارکت در انتخابات اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش چهارم) پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | آیا می‌توانم بعد از فوت همسرم، مستمری پدر بازنشسته‌ام را برای خودم فعال کنم؟ نامه‌نگاری‌ها برای فرزند دزدیده‌شده حسین قبادی، مباشر املاک آستان‌قدس‌رضوی، در ۸۰ سال پیش | دختری که هرگز پیدا نشد مادر باش و کارآفرین شو توانمندسازی زنان سرپرست‌خانوار در دولت شهید رئیسی + جزئیات
سرخط خبرها
تحول در حوزه زنان با حمایت‌های شهید خدمت

تحول در حوزه زنان با حمایت‌های شهید خدمت

  • کد خبر: ۲۳۰۷۸۱
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
عملکرد دولت شهید جمهور نشان می‌دهد نقش و حضور زنان بیش از پیش پررنگ و اثرگذار بوده و توجه دولت سیزدهم به رفع مسائل و مشکلات زنان قابل توجه است که گزیده‌ای از آن در ادامه می‌آید.

به گزارش شهرآرانیوز، روزنامه ایران در گزارشی به تحولات حوزه زنان در دولت سیزدهم و حمایت های ویژه شهید خدمت پرداخته است.

تصدی پست‌های مدیریتی توسط زنان در دولت مردمی

انتصاب زنان متخصص و نخبه در شورا‌های عالی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، مورد مهم دیگری است که در حوزه زنان اتفاق افتاد. چندین سال بود دختران و زنان ایرانی در زمینه کسب مدارج بالای علمی و تحصیلات عالی گوی سبقت را از پسران ربوده بودند، ولی جایگاهی در پست‌های مدیریتی نداشتند، حالا به رحمت دولت مردمی شهید رئیسی شاهد انتصاب زنان در پست‌های بالای مدیریتی هستیم و پست اداری مشاوران زن همتراز معاون وزیر یا مدیرکل در راستای همین امر ایجادشد.

کمک به افزایش آمار ازدواج و کاهش نرخ طلاق

بسته حمایتی از زوجین دهه شصتی هم در دولت شهید رئیسی در دستور کار قرار گرفت و هماهنگی سه دستگاه جهت اجرایی‌سازی ارائه تسهیلات ازدواج، اشتغال، جهیزیه به زوج‌های مناطق روستایی و شهر‌های زیر بیست هزار نفر و برنامه‌ریزی و هماهنگی جهت ارائه تسهیلات تشویقی ازدواج به زوجین دهه شصتی روستایی اتفاق افتاد.

افزایش آمار طلاق در دولت‌های قبلی یکی از دغدغه‌های اصلی این دولت به شمار می‌رفت تا جایی که هدفگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های درست و دقیق در این زمینه سبب شد، در آخرین نتایج آمارگیری‌ها، شاهد به ثمر رسیدن تلاش‌ها و کاهشی شدن نرخ طلاق باشیم.

برنامه‌ریزی و هماهنگی جهت اجرای برنامه بلندمدت مشاوره پیشگیرانه و فعال خانواده تحت عنوان «نوهمسران» برای زوجین در ۵ سال اول زندگی مشترک با اجرای پایلوت در استان‌های پرمخاطره از حیث درصد طلاق یکی از همین برنامه‌ها بود که باسرعت هم به موفقیت رسید. حمایت از زنان آسیب دیده و آسیب‌پذیر دهک‌های پایین جامعه هم همواره از ابتدای دولت، از جمله هدفگذاری‌های مهم محسوب می‌شد، از این رو حرکت ارزشمندی که در راستای حمایت از این گروه از زنان اتفاق افتاد، حذف پشت نوبتی دریافت مستمری زنان سرپرست خانوار بود که می‌توان گفت، یکی از دستاورد‌های دولت سیدمحرومان برای فقرزدایی از دهک‌های پایین جامعه با هدف ارتقای رفاه اجتماعی به شمار می‌رود که در مدت کوتاهی هم به مرحله اجرا درآمد.

دستاورد‌های بین‌المللی حوزه زنان در دولت سیزدهم

علاوه بر دستاورد‌های داخلی، دستاورد‌های بین‌المللی و فرامنطقه‌ای نیز در دولت مردمی شهید رئیسی اتفاق افتاد. تصدی مقام ریاست دوسالانه کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان اتحادیه کشور‌های حاشیه اقیانوس هند (آیورا) و تمدید تصدی مقام ریاست دوسالانه دوم، تدوین و مشارکت در تدوین ۳۰ عنوان گزارش ملی جهت ارائه به مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای، ایجاد کمیته ملی زنان و مبارزه با فساد به پیشنهاد معاونت در نشست سالانه کمیسیون مقام زن در سازمان ملل متحد و استقبال مرجع جهانی مبارزه با فساد (UNODC)) و تدوین لایحه تشکیل کارگروه ملی زنان و مبارزه با فساد و تصویب آن در ستاد ملی زن و خانواده، همچنین دیدار با ۱۷۰ هیأت رسمی و مقامات ارشد کشور‌ها از جمله این دستاورد‌ها در حوزه بین‌المللی هستند.

رصد و شناسایی چالش‌های حقوقی و قضایی زنان، کودکان و خانواده

برای پیشبرد امور در هر حوزه‌ای، این دستگاه‌های اجرایی هستند که باید سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب شده را بدرستی اجرا کنند تا هدف مورد نظر حاصل شود، رصد و ارزیابی روند اجرایی مصوبات و سیاست‌های کلان نظام در حوزه زنان و خانواده از دستگاه‌های اجرایی از جمله مواردی بود که در این دولت سبب شد بهترین نتیجه‌ها از مصوبات گرفته شود. از سویی دیگر رصد و شناسایی چالش‌های حقوقی و قضایی زنان، کودکان و خانواده و ارائه لوایح و پیشنهادات قانونی به مراجع ذی‌صلاح نیز در همین دولت به عرصه بروز و ظهور رسید. در این رابطه تنقیح کلیه قوانین و مقررات حوزه زن و خانواده از ابتدای قانونگذاری در این عرصه نیز در حال انجام است و با قوت از سوی دولت شهید رئیسی پیگیری‌های مربوطه انجام گرفته است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.